Læreplanenog 25. juni
Her finner du oversikt over relevante fag og kompetansemål for ungdomsskolen og videregående. Hvilke kompetansemål som dekkes, avhenger av hvilket undervisningsopplegg man velger.
Overordnet del
Undervisning om 25. juni egner seg godt til tverrfaglige prosjekter, og er relevant for de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring. Du kan lese mer om de tverrfaglige temaene hos Utdanningsdirektoratet ↗. Her er en kort oppsummering:
Demokrati og medborgerskap
Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser. Opplæringen skal gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet.
Folkehelse og livsmestring
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende. Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi.
Ungdomsskole: Samfunnsfag
- vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
- drøfte hvordan fremstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker holdningene og handlingene til folk
- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for endringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
- gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av terrorhandlinger og folkemord, som holocaust, og reflektere over hvordan ekstreme holdninger og ekstreme handlinger kan forebygges
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturutrykk og drøft muligheter og utfordringer ved mangfold
- reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser blir utviklet og utfordret i ulike fellesskap, og presenter forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser
- utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker former på og innhold i samfunnsdebatten
- beskrive sentrale lover, regler og normer og drøft hva konsekvensene brudd på disse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
Ungdomsskole: KRLE
- gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendommen og andre religioner og livssyn
- utforske andres perspektiver og håndtere uenighet og meningsbryting
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Ungdomsskole: Norsk
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
Ungdomsskole: Kunst og håndverk
- undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
VGS: Samfunnskunnskap
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- utforske hvordan interesser og ideologiske ståsteder påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflekter over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
- reflekter over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
- gjør rede for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt eller globalt
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering, og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
- utforsk en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøft hvordan ulike utfordringer eller konflikter påvirker forskjellige grupper
VGS: Religion og etikk
- gjør rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
- drøfte ulike former for religions - og livssynskritikk
- analysere og vurdere ulike kilder til kunnskap om religioner, livssyn og etikk
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
- ta andres perspektiv og håndtere meningsbryting om religion, livssyn og verdispørsmål
- diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
VGS: Norsk
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
VGS: Historie Vg2
- utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
- utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
VGS: Historie Vg3
- identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
- gi eksempler på kontroversielle historiske emner og drøfte motstridende årsaksforklaringer til en historisk hendelse
- undersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortiden
- drøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhenger
- gi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtiden
VGS: Historie og filosofi 1
- bruke kilder av ulik art og opphav til å lage fortellinger og drøfte historiske og filosofiske problemstillinger
- reflektere over hvordan tilgangen på kilder påvirker og begrenser hva vi kan vite om fortiden
- gjøre rede for og vurdere hvordan fortellinger er med på å skape mening og forklare hvem vi er eller ønsker å være
- drøfte hvordan ulike historiesyn kan prege vår forståelse og fortolkning av fortiden og nåtiden
VGS: Historie og filosofi 2
- finne, bruke og kritisk vurdere ulike kilder av ulik art og opphav, også originaltekster
- drøfte hva som skiller vitenskap fra pseudovitenskap, og vurdere konsekvenser av desinformasjon og konspirasjonsteorier
- drøfte hvordan vi gjennom valg av metoder, teorier, perspektiver og kilder søker kunnskap og erkjennelse, og reflektere over hvordan slike valg påvirker det vi ser, leter etter og forstår
- gjøre rede for hvordan ulike former for moderne kommunikasjon og informasjonsteknologi virker inn på det offentlige ordskiftet, og reflektere over hvordan disse skaper både muligheter og begrensninger for menneskers liv og sannhetssøken
- gjøre rede for hvordan intensjon, ståsted og perspektiv preger historieframstillinger, og drøfte hvordan ulike framstillinger og bruk av fortiden kan virke frigjørende eller undertrykkende på individ og samfunn
- gjøre rede for hvordan historiebevissthet formes og endres ved å vise hvordan vår samtidsforståelse preger våre fortolkninger av fortiden og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av vår forståelse av oss selv
VGS: Politikk og menneskerettigheter
- utforske og analysere nasjonale og internasjonale saker eller konflikter i et statsvitenskapelig perspektiv
- drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
- gjøre rede for det norske politiske systemet lokalt og nasjonalt og drøft hvilke utfordringer det norske demokratiet står overfor
- utforske og drøfte hvordan det internasjonale politiske systemet håndtere problemstillinger knyttet til krig og fred, sikkerhet, samarbeid og konfliktløsing
VGS: Rettslære 1
- bruke sentrale regler om likestilling og diskriminering i samfunnet
- utforske og drøfte dagsaktuelle eller rettshistoriske juridiske problemstillinger
VGS: Rettslære 2
- utforske og drøfte skillet mellom rett og rettferdighet i en rettsstat
- utforske og drøfte dagsaktuelle juridiske problemstillinger eller rettsspørsmål
- utforske demokratiet sin stilling i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie, og gjøre rede for grunnleggende menneskerettigheter som ivaretar dette
- bruke grunnleggende vilkår til å vurdere spørsmål om erstatning
VGS: Psykologi 1
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- sammenligne, anvende og vurdere ulike vitenskapelige tilnærminger, teorier, perspektiver og metoder, og vurdere forskjellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- drøfte hvordan samspillet mellom arv og miljø har betydning for utvikling av personlighet, identitet og tilknytning
- utforske og gjøre rede for hvordan persepsjon og kognisjon virker inn på menneskets forståelse av seg selv og omverdenen
VGS: Psykologi 2
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- planlegge, beskrive og gjennomføre en undersøkelse av en psykologisk problemstilling, analysere og drøfte resultater
- sammenligne og anvende ulike vitenskapelige tilnærminger, teorier, perspektiver og metoder, og vurdere forskjellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- drøfte hvordan sosial påvirkning og interaksjon i grupper kan påvirke holdninger, atferd og identitet
- drøfte årsaker til utenforskap og reflektere over konsekvenser for individet
- reflektere over hvordan synet på psykisk helse og behandling av psykiske lidelser har endret seg og er i endring
- utforske samspillet mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer for utvikling av god psykisk helse, og drøfte forebygging og behandling av psykiske vansker og lidelser i lys av dette
VGS: Sosialkunnskap
- drøfte årsaker til sosial ulikhet, marginalisering og utenforskap og vurdere konsekvenser for individ og samfunn
- utforske ulike perspektiver på kjønn og identitet og reflektere over holdninger til egen og andres identitet
- gjør rede for ulike former for vold og trakassering og drøfte konsekvenser av vold og trakassering på individ- og samfunnsnivå
- vurdere hvordan ulike kriser kan håndteres på individ- og samfunnsnivå
VGS: Sosiologi og sosialantropologi
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- vurdere samfunnsvitenskapelige teorier, metoder og tenkemåter, og bruke disse for å utforske sosiale og kulturelle fenomener og gjennomføre samfunnsfaglige undersøkelser
- drøfte årsaker til sosiale avvik og reflektere over og vurdere individuelle og kollektive reaksjoner
- reflektere over årsaker til margenalisering i samfunnet og utforske og vurdere tiltak som kan motvirke utenforskap og fremme inkludering
- drøfte betydningen av kulturforståelse og interkulturell kompetanse i et demokratisk og mangfoldig samfunn
VGS: Medie- og informasjonskunnskap
- reflekter over hvilke rolle media spiller for utviklingen av demokratiet i Norge, og drøft sammenhengen mellom ytringsfrihet og demokrati
- reflektere over mediebruk og vurdere hvordan sosiale medium, og andre medium, kan påvirke holdninger, identitet og selvforståelse
- utforsk hvilke rolle media har i hvordan de presenterer ulike grupper i samfunnet og reflekter over hvordan urfolk og minoriteter er presentert og representert i media i Norge
- vurdere skillet mellom faktabaserte ytringer og andre ytringer